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Su family, s'amore e s'iscenegiadura

A incuru de Tore Cubeddu

''Monters University''ALLA FINE DELL'ARTICOLO LA TRADUZIONE IN ITALIANO

Faghende sa paràfrasi de su tìtulu de unu film famadu meda de Ron Underwood Sa vida, s'amore e sas bacas, chi in su tìtulu italianu (s'originale est City slickers) ponet paris sos tres elementos narrativos de sa pellìcula, atzapu chi siet de interessu mannu su chi est capitende in su cìnema cuntemporaneu in unu gènere nou, totu intzentradu subra de sa taghetizatzione de su pùblicu, de s'amore e de sa fortza de s'iscenegiadura: su family.

In su web, a sa boghe gènere family, s'agatat custa definitzione: Unu film podet [...] èssere definidu comente family movie cando si faeddat de una pellìcula adata a totu sa famìllia”. In realidade, semus faeddende de unu non-gènere. Cunforma a sos gèneres clàssicos pertocat a s'obietivu de sa narratzione, comente fiamus nende “su target”, non s'ogetu de sa narratzione o su modellu drammatùrgicu. Ma su gènere mustrat, prus che totu in sos medas film de animatzione produidos in sos ùrtimos annos, caraterìsticas uniformes in s'istrutura de sos plot.

''Toy Stories''Su family de animatzione, lassende a una parte onni idea chi chèrgiat complicare sa drammaturgia de s'iscritu, torrat sa narratzione cinematogràfica a una basilaridade capatza de pòdere donare soddisfatzione a s'aspetativa de edades diferentes.
Comente est possìbile?
Sas lìneas narrativas de sos family s'intritzant in àndalas istabilidas in antis in sas cales su plot printzipale e sos segundàrios tenet s'obietivu de donare su prus possìbile tridimensionalidade a su personàgiu.
Su personàgiu bivet una aventura, bortas meda istruturada segundu modellos acanta a Syd Field o a sas teorias de Arthur Vogler, tenet relatziones sotziales tipizadas e su raportu cun isse matessi est cumbàtidu bastante pro lòmpere a s'interessu de sos mannos.

''The croods''Su family rapresentat unu modellu narrativu “de manuale” (impreende unu faeddu pigadu dae su pallone) in ue su plot resèsset a donare soddisfatzione a una edade anagràfica e a una esigèntzia narrativa ispetzìfica.

Su plot printzipale, s'atzione, s'antagonista e su protagonista in sas funtziones esteriores issoro, donant soddisfatzione a su pipiu, impressionadu dae sa lestresa, dae sos iscontros, dae cursas chi leant s'àlidu; su plot sergundàriu, in ue agatamus sa parte de sos sentidos de su personàgiu, lompet a su chi s'ispetant sos pitzinnos e sos prus mannos; infines sa personalidade de sos personàgios e in particulare sos diàlogos, custos puru istruturados in prus livellos, lompent a su pùblicu de sos mannos chi si nono si diant a infadare de sa banalidade o semplitzidade de sos contos.

''Rapunzel''Chie tenet fìgios de custos film nde biet medas, chi chèrgiat o chi non chèrgiat, ma su chi creo siet de importu est su chi podet imparare dae custos film chie oe cheret iscrìere pro su cìnema. Sos film sunt òperas de arte e de artigianadu, sos americanos (prus de àteros) dd'ischint. Sas produtziones pigant sa mira e cassant s'obietivu a manera matemàtica. Issaras, creo chi su cìnema europeu, cunservende sa profundidade chi dd'at caraterizadu dae semper, depat torrare a agatare custa semplitzidade, torrende a sas istruturas aristotèlicas, a sas letziones de Ugo Pirro, pro donare cambas a ideas chi tenent una fortza manna ma chi , bortas meda, in su cìnema si mustrant sena de istrutura.
Iscenegiadores, ispogiadebos dae sa presuntzione e cras  totus a bìere Rapunzel.


Parafrasando il titolo di un celebre film di Ron Underwood La vita, l'amore e le vacche, che nel titolo italiano (l'originale è City slickers) mette insieme i tre ingredienti narrativi della pellicola, trovo di grande interesse ciò che sta capitando nel cinema contemporaneo intorno a un genere tutto nuovo, completamente incentrato sulla targhetizzazione del pubblico, dell'amore e della forza della sceneggiatura: il family.

Nel web, alla voce Genere family, si trova la seguente dicitura “Un film può [...] essere definito come family movie quando si tratta di una pellicola adatta a tutta la famiglia”. In realtà, quindi, si tratta di un non-genere. Rispetto ai generi classici riguarda l'obiettivo della narrazione, come dicevamo “il target”, non l'oggetto della narrazione o il modello drammaturgico.
Tuttavia il genere presenta, soprattutto nei tanti film di animazione prodotti negli ultimi anni, caratteristiche uniformi nella strutturazione dei plot.
I family di animazione, abbandonando ogni presunzione e velleità tesa a complicare la drammaturgia del testo, riporta la narrazione cinematografica a una basilarità capace di soddisfare le aspettative di diverse fasce di età.

Come è possibile?
Le linee narrative dei family si intrecciano su direttrici prestabilite in cui plot principale e plot secondari, si pongono l'obiettivo di dare la massima tridimensionalità al personaggio. Il personaggio vive un'avventura, spesso strutturata secondo modelli vicini a Syd Field o alle teorie di Arthur Vogler, ha delle relazioni sociali tipizzate e un rapporto con sé stesso sufficientemente combattuto da intersecare l'interesse dei più adulti.
Il family rappresenta quindi un modello narrativo “da manuale” (usando un termine mutuato dal calcio)  in cui ogni plot riesce a soddisfare un età anagrafica e un esigenza narrativa specifica.
Il plot principale, l'azione, l'antagonista e il protagonista nelle loro funzioni esteriori, soddisfano il bambino, impressionato dalla velocità, dagli scontri e dagli inseguimenti mozzafiato; il plot secondario, in cui ritroviamo la parte emozionale del personaggio incontra le aspettative dei più grandi, adolescenti e adulti; infine la personalità dei personaggi e in particolare i dialoghi, anch'essi strutturati su più livelli, raggiungono il pubblico adulto, altrimenti annoiato dalla banalità o semplicità delle storie.

Chi ha figli ormai fa scorpacciate di questi film, che voglia o meno, ma ciò che ritengo importate è l'insegnamento che questi film possono dare a chi oggi intende scrivere per il cinema. I film sono opere d'arte e di artigianato, gli americani (in particolare) lo sanno. Le produzioni prendono la mira e colpiscono matematicamente l'obiettivo. Ecco, credo che il cinema europeo, conservando la profondità che lo ha sempre caratterizzato debba ritrovare questa semplicità, tornare alle strutture aristoteliche, alle lezioni di Ugo Pirro, per dare gambe a idee di grande forza che, spesso, sul grande schermo si mostrano prive di struttura.
Sceneggiatori spogliatevi dalla presunzione e domani tutti a vedere Rapunzel.

2 aprile 2014